مداحان از خواننده های پاپ و غیرپاپ تقلید نکنند
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۷۹۵۱۲۶
صدای ایران - آیتالله علوی بروجردی گفت: وقتی در این وادی وارد میشوند از خوانندههای کذایی پاپ و غیرپاپ تقلید نکنند. ذهن مردم با این دستگاهها آشنا نیست و این دستگاهها اصیل محسوب نمیشود و وارداتی است. آن ارتباط احساسی تأثیرگذار را با خواندن بر اساس این دستگاهها نمیتوانیم ایجاد کنیم.
به گزارش صدای حوزه ، تولیت مسجد اعظم در جمع جامعه مداحان اظهار داشت: توجه داشته باشیم در بین ما نفس روضه سیدالشهدا و نفس «السلام علیک یا ابا عبدالله» موضوعیت دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسرت مرحوم آخوند خراسانی در سرای دیگر
از استادان بزرگمان شنیدیم که مرحوم آیت الله خویی، از یکی از شاگردان مرحوم آخوند نقل میکردند که آخوند خراسانی را در خواب دیدند. متوجه شدند اوضاع و احوال ایشان در آن دنیا خوب است. به ایشان گفتند: «آیا حسرت چیزی را در دنیایی که از آن رفتهاید دارید؟». ایشان فرمودند: «بله. هنوز هم دلم میخواهد به دنیا برگردم». پرسیدند: «میخواهید به دنیا برگردید و چه کاری انجام دهید؟». ایشان فرموده بودند: «دلم میخواهد به دنیا برگردم و در عزاداری سیدالشهدا شرکت کنم. وقتی به دنیای دیگر رفتم فهمیدم سیدالشهدا یعنی چه». آخوند خراسانی، که استاد کسانی همچون آیت الله بروجردی و آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی است، چنین چیزی میگوید. این ارج و قیمت از آنِ کسانی است که وجودشان وقف سیدالشهدا است؛ «السلام علیک یا ابا عبدالله».
وامداربودن حوزه علمیه و مرجعیت شیعه به امام حسین (علیه السلام)
پدرم و نیز عزیزان دیگری نقل میکردند: جمعی از منبریها و روضهخوانها به منزل آیت الله بروجردی آمده بودند. در قدیم، غیر از آقایان مداح، روضهخوان هم داشتیم. در میان اهل علم اینها هم بودند؛ مثلاً آقای فلسفی که گاه مخاطبانشان ۱۰ هزار نفر بودند. در مجالس آقای بروجردی، آقایان روضهخوان هم میآمدند. برخی از آنها به مجالس زنانه نیز میرفتند و در خانهها روضه میخواندند. شما بهتر از من میدانید که بعضی از این روضههای زنانه مشتری چندانی ندارد. مثلاً پیرزنی نذر دارد و در خانهاش را باز میکند و روضه میگیرد و همسایهها را دعوت میکند. گاهی همسایهها میآیند و گاهی نمیآیند و فقط خودش مینشیند و به روضه گوش میدهد. جمعی از این روضهخوانها و منبریها در منزل آیت الله بروجردی بودند. ایشان خطاب به آنها فرمودند: «شماها، از آقای فلسفی گرفته که مخاطب دههزار نفری دارد تا فلان آقای روضهخوان که فقط دو نفر در مجلس روضهاش هستند، بدانید که حوزه علمیه و مرجعیت شیعه وامدارتان است. اگر شما در خانهها نروید و السلام علیک یا ابا عبدالله نگویید و مردم برای شرکت در مجلس روضه دور هم جمع نشوند و یک مسئله خمس در کنارش گفته نشود مردم برای پرداخت وجوه شرعی نمیآیند و حوزه و مرجعیت نمیچرخد؛ حضرت حجت ابن الحسن (عج) هم وامدار سیدالشهدا (علیه السلام) است. قدر خودتان را بدانید».
موضوعیت داشتن ذکر اباعبدالله الحسین (علیه السلام)
گفتن «السلام علیک یا ابا عبدالله» موضوعیت دارد. در حدیث است که مردی خدمت امام صادق (علیه السلام) رسید. روز ۲۱ یا ۲۳ ماه رمضان بود. گفت: «نمیدانید چه بیتوفیقیای نصیب من شد! شب احیا روضه گرفته بودم. بعد از آن نیمساعتی خوابیدم و بعد برای احیا و شبزندهداری بلند شوم. تا نزدیک طلوع خورشید خوابم برد و وقتی بیدار شدم فقط توانستم نماز صبحم را بخوانم. لذا شب قدر از دستم رفت». امام (ع) فرمودند: «خیر. شب قدر از دستت نرفته و تمام فضیلت شب قدر در پرونده اعمالت نوشته شده است. دیشب که افطار کردی و غذای چرب و نرمی خورده بودی و آتش کرده بودی، همان نیمه شب که بیدار شدی و از کوزه آب بالای سرت خوردی و پس از خوردن آب خنک گفتی «فدای لب تشنه ات یا امام حسین»، خدا همین سلام را از تو گرفت و تمام فضیلتهای شب احیا و شبزندهداری شب قدر را به تو داد».
تأکید ائمه (ع) بر اهمیت اقامه عزای امام حسین (ع)
شما عزیزان منادیان این ذکر و این نام هستید. در مجالس قدر خودتان را بدانید. شما خیلی قیمت دارید؛ نه فقط در درگاه سیدالشهدا (ع)، بلکه در درگاه آقا حجت ابن الحسن (عج) هم قیمت دارید و واسطه ارتباط هستید. اصلاً کل مذهب و دین ما به واسطه سیدالشهدا (علیه السلام) حفظ شده و این فرهنگ را از ائمه ما گرفته است. مکرر در احوالات امام صادق (علیه السلام) میخوانیم که اشخاصی نزد ایشان میآمدند و حضرت از آنها میخواستند برایشان روضه بخوانند. شخصی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت: «اشعاری راجع به سیدالشهدا دارم». حضرت فرمودند: «کمی صبر کنید که این در را باز کنیم و پردهای بکشیم و مخدرات هم بیایند و بنشینند و بعد اشعار را بخوانید». آن شخص شروع به خواندن کرد و آقا شروع به گریه کردند. این فرهنگ ما در تشیع است. فرهنگ ما این است که سیدالشهدا و کربلا نباید فراموش شود. فرهنگ ما این است که عاشورا باید بماند؛ و سیدالشهدا و عاشورا نمیماند مگر با کثرت ذکر. لذا امام علی بن موسی الرضا (ع)، خطاب به ابنشبیب، میفرمایند: «ان کنت باکیا لشیء فابک للحسین بن علی فانه ذبح کما یذبح الکبش و قتل معه من أهل بیته ثمانیه عشر رجلا ما لهم فی الارض شبیهون»؛ «اگر میخواهی برای چیزی گریه کنی، پدرت مرده است و … برای سیدالشهدا گریه کن». تعابیر عجیبی در این زمینه وارد شده است. به چشمانتان التماس کنید که برای حسین (ع) گریه کنند. حتی یک قطره اشک که برای حضرت ریخته شود موضوعیت دارد.
حدیث دیگری هم هست که برخی توان هضم آن را ندارند: «من بکی او ابکی او تباکی وجبت له الجنه؛ کسی که گریه کند یا بگریاند یا حالت گریهکردن به خود بگیرد بهشت بر او واجب میشود». گریهکردن بر امام حسین (ع) تا این حد اهمیت دارد. نهتنها گریهکردن، بلکه گریاندن و حالت گریه به خود گرفتن نیز ثواب بسیار دارد. این فرهنگ شیعه است. نگذاریم سیدالشهدا فراموش شود. حتی ائمه (ع) در مجالس شادیشان هم روضه سیدالشهدا میخواندند. چرا حسین باید بماند؟ این فرهنگ شیعه است.
ضرورت تجلیل از شخصیت و مجاهدتهای حضرت زینب (س)
نکته دیگر اینکه، توجه داشته باشید هرچند امام حسین (ع) و «السلام علیک یا ابا عبدالله» موضوعیت دارد اما اساس نیز باید حفظ شود. منظور از «اساس» چیست؟ یعنی زینب کبری (س). آیت الله خویی، مرجع تقلید، در کتاب معجم رجال الحدیث، تعبیری به کار میبرند و زینب کبری (س) را شریکه الحسین مینامند. نام زینب کبری (سلام الله علیها) باید بلند شود. باید مراقب باشیم در اشعار و گفتارمان چیزی نگوییم که سبب شود شأن سیدالشهدا یا زینب کبری (سلام الله علیها) پایین آورده شود. باید عزت سیدالشهدا (علیه السلام)، زینب کبری (سلام الله علیها) و بزرگوارانی را که اینگونه در مقابل آن نابکاران ایستادند حفظ کنیم. زینب کبری (سلام الله علیها) در مجلس ابنزیاد تعبیری به کار میبرد و میگوید: «ما رأیت الا جمیلا». اینگونه عزت این خاندان را حفظ میکند. حتی به آنها سرکوفت میزند و میگوید: «الحمد لله الذی فضحکم و قتلکم». این نحو سخنگفتن با مصیبتزده در میان عرب، معمول نبوده است، اما حضرت زینب (سلام الله علیها) با این کار میگوید دلخوش نباشید که ما با این حرفها از میدان بیرون برویم. لذا تأکید میکند که من کشتهشدن برادران و فرزندانم را چیزی جز زیبایی ندیدم. این نکته بسیار مهم است. این عظمتها را باید به مردم بگوییم.
اهمیت احساسات و تأثیرگذاری آن در تقویت فرهنگ شیعی
البته کار شما عزیزان روضهخوان و مداح، با ما قدری فرق میکند. ما باید در فقه و اصول، استدلال کنیم و برهان بیاوریم. اما شماها بالاتر از برهان و استدلال حرکت میکنید. شما با احساس مردم سر و کار دارید. یعنی از طریق احساسات مطالب خودتان را میگویید و پیامتان را میرسانید. گاهی از احوالات زینب کبری (سلام الله علیها) یا سیدالشهدا (علیه السلام) مطلبی را بیان میکنید که یکمرتبه در همان مجلس دل شخص را تکان میدهد و منقلبش میکند. اینجا است که میگوییم: «پای استدلالیان چوبین بود». در اینجا برهان و استدلال اثری ندارد، اما احساس، دل شخص را تکان میدهد. ممکن است سواد هم نداشته باشد. شما بهترین کسانی هستید که میتوانید با دلها ارتباط پیدا کنید. این شأن بزرگی است. قدر آن را بدانید.
ضرورت استفاده از لحنها و آهنگهای اصیل در مداحی
نکته دیگری که بارها گفتهام اینکه، بزرگان ما حتی روضهخوانهایی که در میان روحانیت داشتیم و مداحان قدیمی ما، همچون مرحوم حاجی علامه و آقای مولوی، دقت داشتند که مداحی تعقیباتی میخواهد. صِرفِ اینکه کسی صدایش خوب باشد کافی نیست. باید با دستگاههای مربوط به لحن و آهنگ که بر مبنای آن روضه و مداحی خوانده میشود آشنایی کافی داشته باشند. در گذشته، روضهخوانها صداها را با این دستگاهها تنظیم میکردند و بر اساس این دستگاهها میخواندند. چون این دستگاهها اصیل بود. یعنی مردم به خوبی آنها را میفهمیدند و با لحن آن ارتباط برقرار میکردند. متأسفانه امروز این نکته رعایت نمیشود. برخی دوستان هم این انتقاد را پیش من مطرح کردهاند و گفتهاند به جوانترها تذکر دهید که وقتی در این وادی وارد میشوند از خوانندههای کذایی پاپ و غیرپاپ تقلید نکنند. ذهن مردم با این دستگاهها آشنا نیست و این دستگاهها اصیل محسوب نمیشود و وارداتی است. آن ارتباط احساسی تأثیرگذار را با خواندن بر اساس این دستگاهها نمیتوانیم ایجاد کنیم. البته عیبی ندارد که عزیزان ما دستگاههای جدیدی را در صوت و خواندن ابداع کنند، کما اینکه حتی بسیاری از آهنگسازان بزرگ ایرانی خودشان نوشتهاند که از لحن و آهنگ روضهخوانها الهام گرفتهاند و برخی آهنگها را بر اساس آهنگ و لحن روضهخوانها ساختهاند. چرا ما باید از آهنگ و لحن خوانندههای کذایی تقلید کنیم؟ این کار چه ضرورتی دارد؟ بهتر است دستگاهی ابداع کنیم که اصیل و از آنِ خودمان باشد و بتوانیم از طریق آن با مردم ارتباط ایجاد کنیم. این نوع خواندن وسیلهای برای ما است؛ وسیله پیامرسانی که میتوان با آن پیام عاشورا را منتقل کرد. علاوه بر لحن و آهنگ که باید با دقت انتخاب شود، اشعار هم باید دارای پیام باشد. اینکه میگوییم اینها دارای پیام باشد، منظور این نیست که از روضهخواندن کم بگذاریم. همان روضهای که میخوانیم باید پیام صحیح و عالی داشته باشد و به بهترین صورت منتقل شود. امیدوارم خداوند عالم توفیقات بیشتری به شما عنایت کند. شما وسیله ارتباطی بین مردم و حجت بن الحسن (عج) هستید. شما گردانندگان مجالس سیدالشهدا (علیه السلام) هستید و این مجالس قدر و قیمت بسیار دارد.
سرنوشت شخص سیاهی لشگر در عزاداری امام حسین (علیه السلام)
یکی از بزرگان نقل میکرد که آقایی که از بزرگان تهران بود پیش من آمد و گفت من اهل دین و نماز و این حرفها نیستم. گاهی هم دمی به خمره میزنم. روزی از خیابانی رد میشدم. در آنجا حسینیهای بود که مردم در آن مشغول سینهزنی و عزاداری بودند. از لحن و حرکات آنها خوشم آمد. دم درب حسینیه جمعیتی به تماشا ایستاده بودند. من نیز ایستادم. نه سینه میزدم و نه گریه میکردم. قشنگ سینه میزدند. من از طرز خواندن و عزاداریشان خوشم آمد. بعد از مدتی خسته شدم. به خانه آمدم و خوابیدم. خواب دیدم صحرای محشر شده و من مردهام و دارند حسابرسی میکنند. دفتر و دستکی آوردند و گفتند فلانی در حسینیه برای امام حسین (علیه السلام) گریه کرده و فلانی سینه زده و فلان افراد روضه خواندهاند. یکییکی آنها را جدا میکردند و به سمت بهشت میبردند. یعنی همان افرادی را که من در حسینیه دیده بودم. نوبت من شد. من عمل حسابی نداشتم و اسمم هم ظاهراً در آنجا نبود. گفتند او را سمت جهنم ببرید. مرا سمت جهنم بردند. در همان حال، کسی دواندوان از پشت سر آمد و گفت: «آقا فرمودند این شخص را برگردانید». کسی که مأمور ما بود گفت: «آقا این شخص نه گریه کرده و نه در عزاداری شرکت کرده است». گفتند: «به عنوان تماشاچی و سیاهی لشکر مدتی را در خانه ما ایستاده است». پس این دستگاهی است که سیاهی لشگرشان را هم از یاد نمیبرند و تماشاچیهایشان را هم فراموش نمیکنند. عمری را در خانهشان «السلام علیک یا اباعبدالله» گفتهایم. چگونه ممکن است ما را فراموش کنند؟ این ذکر ما است و ما به این ذکر مفتخریم. ما با کسانی که نمیتوانند این نکته را بفهمند بحثی نداریم اما عمرمان با «السلام علیک یا ابا عبدالله» میگذرد و امیدواریم آخرین کلامی که در این عالم بر زبان ما میآید «السلام علیک یا ابا عبدالله» باشد؛ «و علی الارواح التی حلت بفنائک …».
منبع: صدای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۹۵۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تکرار گناه فرصت تعالی را از انسان میگیرد
حجتالاسلاموالمسلمین سید حسین مؤمنی در محفل معارفی شام شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به حدیث شریف ثقلین، بر اهمیت تمسک به قرآن و اهلبیت علیهمالسلام تصریح نمود و اظهار داشت: اگر کسی از مواریث رسول خدا(ص) یعنی قرآن و عترت تبعیت کند، ثمره آن یعنی دوری از ضلالت، گمراهی و ابتلا به تحیر و جهل را خواهد چشید.
وی افزود: امت اسلام بعد از پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله فقط به قرآن توجه نمودند و بدون این که اهل دقت در قرآن باشند، قرآن را تنها در لسان جریان دادند و نسبت به اهلبیت علیهمالسلام غفلت نمودند.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی تصریح کرد: امت اسلام اگر چه مدعی بودند قرآن کتاب خدا و قانون است، ولی عملاً بافاصله گرفتن از عترت آن را زیر پا گذاشتند که ثمره آن فراگیرشدن ظلم و جور در سرزمینهای اسلامی و عدول از صراط مستقیم بود.
وی به رجعت جاهلی پس از رحلت نبوی اشاره نمود و ابراز داشت: اباعبدالله الحسین علیهالسلام بعد از مشاهده دوری امت از مبانی راستین اسلامی، برای بقای دین، احیای قلوب و رهایی عقول از جهالت خود را فدا نمودند؛ به برکت حرکت سیدالشهدا علیهالسلام، اقبال به اهلبیت علیهمالسلام فراگیر شد و مردم در نخستین گام محضر امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهمالسلام شرفیاب میشدند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که در زمان امام صادق علیهالسلام فضا برای بیان مطالب ناب دینی فراهم شد، یادآور شد: امام صادق علیهالسلام در کنار پاسخ به سؤالات، شاگردان بسیاری را تربیت نمودند، بهگونهای که حدود ۴ هزار راوی، روایات ایشان که تمام ابعاد زندگی و حیات انسان را پوشش میدهد را نقل نمودند.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی با بیان این که سه مصیبت و بلا متوجه هر امام معصومی است، خاطرنشان کرد: مصائب امام را در سه عرصه؛ مصائبی که به شخص امام عارض میشود، مصائبی که به عترت و اهل عیال وارد میگردد و مصائب و بلاهایی که متوجه شیعیان و پیروان حضرت است، میتوان مدنظر قرار داد.
وی با بیان این که در احادیث امام صادق علیهالسلام، تمام آسیبها و فرصتهای عامل رشد و سقوط انسان، به طور جامع و کامل بیان شده است، اظهار داشت: شیطان قسم یاد نموده تا از مواضع مختلف به انسان حملهور شود و اینقدر گناه را برای انسان تکرار سازد تا فرد از راه خدا و بندگی خدا فاصله گیرد و بسیاری از فرصتهای تعالی را از دست دهد.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر بر اهمیت بازشناسی شناخت مسیرهای شیطان تصریح نمود و با بیان این که شیطان از چهار جهت حملهور میشود، خاطرنشان کرد: شیطان آخرت را برای انسان سهل و مال دنیا را شیرین و پرقیمت معرفی نموده، آدمی را غرق در لذتهای نفسانی قرار داده، شبهه را امر واقعی جلوه میدهد.
وی بر لزوم مراقبت از نفس در تمام لحظات زندگی تصریح نمود و اذعان داشت: امام صادق علیهالسلام میفرمایند؛ شیطان دامهای متعدد دنیایی را پیش روی انسان پهن کرده است؛ مهمترین تلاش شیطان بر منحرفسازی محبین و دوستان اهلبیت علیهمالسلام استوار است.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی با بیان این که اگر کسی میخواهد در دام شیطان قرار نگیرد، باید آخرت در نگاهش بزرگ باشد، اظهار داشت: انسانی که آخرت برایش بزرگ باشد، برای رسیدن به امور پست دنیا آخرتش را نمیفروشد و انسان عاقل اگر از یک دام نجات یافت، عجب او را فرانمیگیرد؛ چرا که شیطان هیچگاه انسان را رها نمیسازد و با یک دام قویتر دوباره به سراغش برمیگردد.
وی ضمن اشاره به ۲۵ گنج دنیا در روایتی از امام صادق علیهالسلام، با بیان این که نماز شب چهره انسان را نورانی میسازد، اظهار داشت: احترام به پدر و مادر رضایت خدا را به دنبال داشته، تواضع و فروتنی جایگاه انسان را در نزد مردم بالا میبرد؛ هر کسی میخواهد قلبش نسبت به دنیا آرام باشد باید به کثرت مال بیرغبت گردد و هر کسی که میخواهد محبوب خدا باشد، باید نسبت به اهل معصیت بغض داشته باشد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن حمایت از طرح نور نیروی انتظامی در برخورد با قانونشکنان، بر لزوم برخورد با بیحجابی و شرب خمر تصریح نمود و اظهار داشت: بر مسئولان نظام اسلامی لازم است تا بغض اهل معاصی را در دل داشته باشند.
حجتالاسلاموالمسلمین مؤمنی در بخش پایانی سخنان خود مکتب امام صادق علیهالسلام را مکتب تربیت اسلامی توصیف و به بیان فرازهایی از سیره این امام همام در تربیت انسانها پرداخت.